Termékek Menü

Az olvasási (és helyesírási) problémák gyakori oka: a fonológiai tudatosság hiányossága

Rigó Rita
Az olvasási (és helyesírási) problémák  gyakori oka: a fonológiai tudatosság hiányossága

Egyre több olyan gyermek van, akinek az olvasás- és íráselsajátítási nehézségét nem lehet visszavezetni érzékszervi sérülésre, észlelési eltérésre (például auditív-vizuális differenciálási problémákra), és nem magyarázhatók szerzett zavarokkal sem.
Az olvasási (és helyesírási) zavarok mögött gyakran a fonológiai tudatosság alacsony szintje áll.
Mit is jelent ez a kifejezés: fonológiai tudatosság?
Egy olyan nyelvi képesség, mely lehetővé teszi, hogy a szavakat hangokra, szótagokra bontsuk, és ezekkel az egységekkel különböző műveleteket végezzünk.
Azok a gyerekek, akiknek fonológiai tudatossága alacsony, nem tudják a szavakat elemekre bontani, és nem tudnak "manipulálni" a hangokkal, szótagokkal. Nem tudják például megmondani, hogy milyen hanggal kezdődik a "labda" szó, vagy hol halljuk benne a "b" hangot, vagy mit kapunk, ha a szó elejéről lehagyjuk az "l" hangot?
Természetesen a fonológiai tudatosság is fejleszthető! Próbáld ki például a Hangkereső százlábú letölthető, nyomtatható társasjátékunkat!