Termékek Menü

Mi köze az analízis- szintézis műveletének a helyesíráshoz?

Mi köze az analízis- szintézis műveletének a helyesíráshoz?

Nagyon is sok! Tételezzük föl, hogy gyermekünk jól hall, felismer minden betűt, figyelmével sincsenek gondok, a helyesírása mégis szörnyű. Ez azért lehet különösen ijesztő, mert már első osztályban találkoznak a gyerekek a tollbamondással, és a sok kudarc hamar elveheti a kedvüket az amúgy sem közkedvet írástól. Mi lehet a gond? 
A gyermek csak azokat a szavakat tudja leírni amelyeket tud analizálni és szintetizálni. Vagyis képes részekre (betűkre, hangokra) bontani egy szót, és ugyanezt visszafelé is meg tudja csinálni, vagyis hangokból képes összeállítani egy szót. Ha például hangonként azt mondom neki, hogy: n a d r á g,  akkor ő képes ezek után kimondani a nadrág szót. Ha megkérdezem, hogy hány hangból áll a maci szó, akkor meg tudja mondani a helyes választ. Ha ezeket nem tudja még teljesíteni, akkor egyelőre ne várjunk tőle tökéletes helyesírást, viszont kezdjük el a fejlesztést!
Legelterjedtebb módszer a helyesírás kialakítására a másoltatás: betűk, szavak, majd mondatok másolása. Ebben az esetben a figyelem a fontos. (Lássuk be, ezekért a feladatokért nem rajonganak a gyerekek.) A tollbamondásnál már szükség van a pontos betűismeretre, a hang-betű megfeleltetésre, és a szavak analizálására. Ez azt jelenti, hogy a gyermek betűkre bontja a hallott szót. Ha ebben a folyamatban hiba keletkezik, akkor a leírt szó hibás lesz.  Szintén hibás lesz a leírt szó, ha az összerakás (szintetizálás) folyamatába lesz hiba. 
Hogyan tudunk otthon segíteni?
Játékos feladatokkal! Nézzünk néhány játékötletet:
1. Mit visz a kishajó? Hajtogassatok papírhajót, és készítsetek elő egy csomó papírfecnit. Ezekre írja majd a gyermek a szavakat, és teszi rá a hajóra. A szavak írásához különböző utasításokat adhattok, pl. kétbetűs szavak, hárombetűs szavak, p-vel kezdőd szavak, állatok, gyümölcsök stb. Diktáljátok ti a szavakat, vagy írja a gyermek magától őket, így a szókincsét is mozgósítja!
2. Hány kiló lesz? A szavak minden betűjét 1 kilónak tekintjük. Kérdezzük a gyermektől: Hány kiló lesz az alma? Ő válaszol: 4 kg. És így tovább!
3. Piroska kosara. Ehhez a feladathoz kiválóak a postaládában található szórólapok! Kiválasztunk 1-1 terméket a szórólapról, és azt szótagokra bontja a gyermek, kis kosárkával jelöli őket (mint egy elnyújtott U betű). Ezeket a szavakat egy rajzlapra rajzolt nagy kosárba be is írja, szintén szótagolva. Ha megtelt a kosár, akkor indulhat vele Piroska a nagymamához.
Jó játékot vidám tanulást!