Termékek Menü

Számfogalom kialakítása – Miért nem elég, ha százig tud számolni a gyerek?

Számfogalom kialakítása – Miért nem elég, ha százig tud számolni a gyerek?

Sok szülő újságolja örömmel, hogy az ő óvodás gyermeke már 100-ig is el tud számolni.  Amikor pedig az iskolában nehézségekbe ütközik az elsős gyermek a számolás terén, akkor a szülők értetlenül állnak. Ilyen esetben sokszor kiderül, hogy a gyermeknek semmi vagy kevés fogalma van a számokról.  A számjegyek felsorolása 1- 100-ig nem jelenti azt, hogy a gyermeknek van számérzete. Nem tudja elképzelni, hogy például mennyi a 8 citrom.  A biztos számfogalmat ki kell alakítani. A biztos számfogalom azt jelenti, hogy a gyermeknek van számérzete, ismeri a számok tulajdonságát és egymáshoz való viszonyát.
Hogyan segíthetjük a számfogalom kialakulását?
- Összehasonlításokkal: több-kevesebb, magasabb – alacsonyabb, hosszabb – rövidebb stb. Pl. Miből vásároltunk többet: almából vagy banánból?
- Számlálás ritmusának kialakításával, hogy szinkronba kerüljön a kézmozgás és a beszéd: Pl. Kosárból kosárba teszünk át tárgyakat, és egyesével megszámláljuk.
- Egyeztessünk: Mennyiséget és a szám nevét, majd mennyiséget mennyiséggel. Pl. Tegyél ide annyi korongot, amennyi autót rajzoltam.
- Tárgyak elrendezését variáljuk. Pl. az 5 kisautót mindig más elrendezésben rakjuk ki. Cél, hogy a gyermek ránézzen és tudja, hogy minden esetben 5 autót lát.
Ha ezek már rendben vannak, akkor jöhet majd a mennyiség egyeztetése számjeggyel, és a számfogalom további megerősítése viszonyításokkal, relációs jelekkel stb.

Webáruházunkban több olyan eszközt, fejlesztő játékot találsz, mely segíti a számfogalom kialakítását: www.okoskalandwebshop.hu